دق‌الباب یا کوبیدن در 7 مسجد در آخر صفر + جزئیات و زمان کوبیدن در مساجد

دق‌الباب یا کوبیدن در 7 مسجد در ماه صفر + جزئیات و زمان کوبیدن در مساجد درپایان ماه صفر در پایان روز شهادت امام رضا را با هم در اینجا با هم برسی میکنیم.

دق‌الباب یا کوبیدن در 7 مسجد در آخر صفر

چند سالى است که در شب اول ماه ربیع الاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است بدین ترتیب

که از حدود نیمه شب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت در مساجد مراجعه و با کوبیدن به در مساجد

و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‏نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه می دهند،

دق‌الباب یا کوبیدن در 7 مسجد در ماه صفر چند سالی است که در پایان ماه صفر مراسمی در برخی شهرها باب شده که در ظاهر مانند

بسیاری از خرافات دیگر عملی نیکو وانمود می شود، اما هنگامی که در آن اندیشیده می شود نتیجه به آنجا می رسد که با خرافه و بدعتی دیگر مواجه هستیم.

دق‌الباب یا کوبیدن در 7 مسجد در آخر صفر

زمان کوبیدن در مساجد در پایان صفر

این بدعت از آنجا آغاز می شود که در شب اول ماه ربیع الاول چند ساعتی قبل از نماز صبح روز اول این ماه، در هفت مسجد

را می کوبند و با این کار پایان دو ماه عزاداری و آغاز ماه شادمانی حضرت زهرا(س) را اعلام می کنند و به این وسیله می خواهند

از دستان حضرت زهرا (س) عیدی دریافت کنند و حاجات خود را برآورند.

داستان از این قرار است که گفته می شود در شب اول ماه ربیع الاول چند ساعتی قبل از نماز صبح روز اول این ماه می بایست

درب هفت مسجد را کوبید و با این کار پایان دو ماه عزاداری و آغاز ماه شادمانی حضرت زهرا(س) را اعلام کرد

و بدین سان از دستان حضرت زهرا (س) صله دریافت کرده و حاجات خود را طلب کنیم.

آیا کوبیدن در مساجد حاجت دهنده است

در همان سال های ابتدایی مراجع عظام تقلید طبق وظیفه دینی و شرعی خود که هنگام ظهور بدعت ها

علما باید علم خود را بروز و ظهور دهند بر بی ریشه بودن این عمل تأکید کردند اما متأسفانه هنوز برخی این راه اشتباه را می پیمایند.

این نمونه ای از نمونه های فراوان است که برخی در خارج از چارچوب دین برای طلب حاجات و نیازهای خود از خداوند

و ائمه متمسک به آیین هایی این چنینی می شوند.

آیا کوبیدن در مساجد در پایان ماه صفر حاجت دهنده است

دق الباب مساجد در شب اول ربیع الاول چه زمانی انجام میشود

نظر مرحوم آیت الله مشکینی: بسمه تعالی این کار ریشه مذهبی ندارد و اگر به عنوان دستور دینی انجام دهند اشکال دارد

و چنانچه باعث زحمت و آزار دیگران باشد جایز نیست و خوب است به جای این اعمال از اوقاتی که شرعاً فیضیاتش ثابت شده استفاده کنند

مانند شبهای جمعه، اعیاد، وفیات، آخرهای شب برای نماز شب، دعاهای دسته جمعی مانند توسل

ندبه، مکارم الاخلاق و غیره و بالجمله در شرع اسلام به ویژه عالم تشیع اوقاتی که در آنها اجتماع کنند و دعاهایی بخوانند زیاد است نیازی به اختراع عمل خاص که در

روایات نیست، ندارند. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

بنابراین بهتر است با مراجعه به متون صحیح از این خرافات جلوگیری شود و به اعمال مذکور در این روز که روزه گرفتن به شکرانه

سلامتی پیامبر اعظم و امیرمؤمنان از گزند کفار و مشرکان در اول ربیع‏ الاول و خواندن زیارت پیامبر (ص) و علی (ع) است، بپردازند.

✅ لینک این صفحه برای ارسال به دوستان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.